Aktualności
view

Zakończył się pilotażowy rejs kontenerowy Wisłą z Gdańska do Warszawy

fot. R.Modrzewski

Barka z kontenerami dopłynęła do stolicy 27 kwietnia 2017 r. po 9 dniach żeglugi. Rejs zakończył się przy bulwarze nadwiślańskim, pomiędzy Mostem Średnicowym a Mostem Poniatowskiego.

Załadowana 20 kontenerami barka pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy, odwiedzając po drodze Tczew, Korzeniewo, Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń, Włocławek, Płock i Nowy Dwór Mazowiecki – Modlin. Celem inicjatywy było zwrócenie uwagi na niewykorzystany potencjał transportu rzecznego w Polsce oraz konieczność realizacji inwestycji niezbędnych do rozwoju żeglugi śródlądowej. W miejscach postoju odbyły się pokazy przeładunków kontenerów, seminaria, wystawy, konferencje prasowe, spotkania zespołów problemowych ds. inwestycji na międzynarodowych drogach wodnych oraz imprezy dla mieszkańców.
Rejs miał również charakter badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbierali szczegółowe dane dotyczące uwarunkowań nawigacyjno-żeglugowych. Dzięki zdobytym informacjom można będzie wskazać zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły. Zostaną one również wykorzystane przy opracowywaniu dokumentów studialnych i strategicznych.
 Przewóz towarów drogą wodną charakteryzuje się niskimi kosztami oraz przyczynia się do obniżenia niekorzystnego wpływu na środowisko spowodowanego przez branżę transportową. Zdaniem kapitana barki - Czesława Błockiego, na jedną barkę można załadować 42 kontenery. Pokonanie odcinka z Gdańska do Warszawy drogą wodną zajmuje o tej porze roku cztery dni. Latem ten czas jest krótszy. Można, więc łatwo policzyć, o ile mniej tirów jeździłoby po naszych drogach.
Pierwszy promocyjno-badawczy rejs kontenerowy został zorganizowany przez miasto Bydgoszcz oraz Województwo Kujawsko-Pomorskie. Odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, którego celem są działania na rzecz wskazania możliwości oraz korzyści wynikających z wykorzystania śródlądowych dróg wodnych do transportu towarów. Inicjatywa wpisała się również w obchody Roku Rzeki Wisły związanego z upamiętnieniem 550-tej rocznicy pierwszego wolnego flisu na Wiśle.

Galeria zdjęć:


Partnerzy Partnerzy