O wodnym transporcie śródlądowym na IV Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk
Spotkanie miało na celu wymianę poglądów, a także przedstawienie stanu aktualnych prac nad rozwojem korytarza transportowego z portów Bałtyku do Triestu nad Adriatykiem. Zaproszeni goście dyskutowali o poprawie sieci transportowej i maksymalnym skróceniu łańcucha dostaw. Szczególną wagę położono na projekty rozwoju kluczowych dla korytarza miast, takich jak: Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Warszawa. Przedstawiona została również rola międzyregionalnej współpracy w zakresie rewitalizacji polskich dróg wodnych E40 i E70. Udrożnienie obu polskich odcinków międzynarodowych dróg wodnych oraz przystosowanie ich do żeglugi towarowej przyczyniłoby się do osiągnięcia znacznych korzyści ekonomicznych i społecznych.
Dużą uwagę uczestnicy skupili na omówieniu problemu zatłoczenia na szlakach komunikacyjnych i perspektywie ograniczonej możliwości wywozów ładunków z portów morskich Gdyni i Gdańska. Brak alternatywnych połączeń transportowych uniemożliwia dalszy rozwój i konkurencyjność w regionie Morza Bałtyckiego. Jak pokazują przykłady - Hamburga, Antwerpii czy Rotterdamu, porty morskie zlokalizowane w ujściach rzek wykorzystują wodny transport śródlądowy do obsługi swoich towarów. Kolejną istotną kwestią, na którą uwagę zwrócili eksperci, to budowa węzłów multimodalnych na Wiśle. Bez tego typu platform logistycznych nie jest możliwe bezpośrednie wysyłanie ładunków drogą wodną do portów morskich lub dystrybucja ładunków w różne części kraju lub kontynentu. Wspominano również o ratyfikacji przez Polskę Konwencji AGN i planach rewizji sieci TEN-T. Zdaniem uczestników forum, jest to wielka szansa na rozwój miast położonych przy śródlądowych drogach wodnych.
Uczestnicy forum zarekomendowali m.in. rozpoczęcie prac nad rozwojem lądowych odcinków sieci TEN-T dla zapewnienia dostępności przyszłych portów śródlądowych w węzłach miejskich, w celu przekształcenia ich w multimodalne huby. Ponadto istotne jest przygotowanie portów morskich do korzystania ze śródlądowych dróg wodnych. Dla Polski to szansa na rozwój licznych terminali, centrów logistycznych i parków magazynowych w całym kraju.