W czwartek 20 września w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu odbył się I Kongres Żeglugi Śródlądowej
Marek Gróbarczyk Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podkreślił efektywność śródlądowego transportu wodnego. Przykładowo odległość, na jaką można przewieźć tonę ładunku, przy tym samym nakładzie energii jest największa w przypadku statku śródlądowego - 370 km, drugi jest pociąg - 300 km, a trzecia ciężarówka - 100 km. Niestety do tej pory ta gałąź transportu była zaniedbywana. Zgodnie z deklaracją Ministra, obecny rząd postara się to zmienić.
Przemysław Daca Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie poinformował o najważniejszych wyzwaniach w obszarze żeglugi śródlądowej tj. budowa kolejnych stopni wodnych na Odrze w Ścinawie i Libiążu oraz na Wiśle w Siarzewie. Priorytetem jest również jak najszybsze dokończenie budowy zbiornika Racibórz.
W dalej części kongresu odbyły się debaty, które zostały podzielone na kilka paneli tematycznych. Dotyczyły one m.in. inwestycji wodnych w najbliższej perspektywie, organizacji przewozu towarów na rzekach czy nowoczesnych rozwiązaniach dla żeglugi. Równolegle odbywały się sesje o potrzebie kształcenia młodych kadr żeglugi śródlądowej i o znaczeniu stoczni rzecznych dla rozwoju żeglugi śródlądowej. Dyskusje w tym zakresie prowadzili eksperci z branży wodniackiej i z resortu gospodarki morskiej. W rozmowy byli także zaangażowani przedstawiciele z Czech i Słowacji.
Organizacji Kongresu przyświecały trzy najważniejsze cele:
– rozwinięcie debaty na temat stanu obecnego i perspektyw rozwoju polskich rzek;
– zainteresowanie sektora biznesu transportem wodnym śródlądowym;
– pokazanie perspektyw rozwoju dla przyszłych, młodych kadr.
W ramach towarzyszących kongresowi wydarzeń nie zabrakło ekspozycji dotyczącej MDW E70. Odwiedzający stoisko promocyjne mogli zapoznać się z działaniami, realizowanymi wspólnie przez województwa lubuskie, wielkopolskie, kujawsko – pomorskie, pomorskie i warmińsko – mazurskie, na rzecz polskiego odcinka MDW E70.