Wszystkie śluzy na Noteci i Kanale Bydgoskim mają takie same parametry techniczne. Są to śluzy napędzane ręcznie, jednokomorowe, o wymiarach: długość 57,4 m, szerokość 9,6 m. Stopień piętrzący składa się ze śluzy i jazu. Czas śluzowania wynosi ok. 25 min.
Krzyż (176,20 km). Spad 1,85 m. Śluza stanowi dogodne miejsce postojowe, istnieje możliwość pobrania wody i prądu. Obiekt wybudowano w 1913 r.
Drawsko (170,97 km). Spad 1,6 m. Obiekt wybudowano w 1898 r.
Wieleń (161,50 km). Spad 1,93 m. Obiekt wybudowano w 1913 r.
Wrzeszczyna (155,53 km). Spad 1,55 m. Obiekt wybudowano w 1913 r.
Rosko (148,84 km). Spad 1,53 m. Siedziba Nadzoru Wodnego w Lipicy. Obiekt wybudowano w 1898 r.
Mikołajewo (143,14 km). Spad 1,97 m. Obiekt wybudowano w 1913 r.
Pianówka (136,21 km). Spad 2,18 m. Obiekt wybudowano w 1915 r. Lipica (128,33 km). Spad 1,69 m. Obiekt wybudowano w 1895 r.
Romanowo (122,66 km). Spad 1,59 m. Obiekt wybudowano w 1912 r. Śluza w Romanowie znajduje się na dawnej granicy polsko-niemieckiej, dlatego w skład stopnia piętrzącego wchodzą budynki, które służyły jako strażnice.
Walkowice (117,73 km). Spad 1,84 m. Obiekt wybudowano w 1913 r. Nowe (111,86 km). Spad 1,71 m. Obiekt wybudowano w 1896 r. Przy jazie bunkier z czasów II wojny światowej.
Krostkowo (68,20 km). Spad 2,08 m. Prawdopodobnie unikat w skali Polski i Europy. Jest tzw. śluzą ziemną (faszynowo-darniową), ponieważ jedynie głowy wykonano z betonu, a umocnienia ścian z drewna. Razem z jazem iglicowym wchodzą w skład stopnia piętrzącego Krostkowo. W okresie II RP była obiektem granicznym.
Gromadno (53,40 km). Spad 2,08 m. Śluza została wybudowana w 1914 r., jazy w 1913 r. Na dolnej głowie śluzy most drogowy. Śluza wykonana jest z betonu, z okładziną ceglaną i kamienną. Dno śluzy i progi są betonowe. Jazy, podobnie jak na innych stopniach piętrzenia, służą do zachowania jak najmniejszych wahań stanów wód. W Gromadnie funkcjonuje elektrownia wodna, umiejscowiona na jazie północnym stopnia piętrzącego. Oddano ją do użytku w 1995 r. Posiada moc 88 kW.
Nakło Zachód (42,70 km). Spad 2,72 m. Śluza wraz z dwoma jazami (północnym i południowym), tworzy stopień piętrzący Nakło Zachód. Jaz południowy i jaz północny służą łącznie do utrzymania piętrzenia na Noteci. Stopień wodny został wybudowany w 1914 r.
Nakło Wschód (38,9 km). Spad ok.: 2 m. W tym miejscu rozpoczyna się Noteć.
Józefinki (37,20 km). Prześwit pod mostem drogowym w dolnej głowie śluzy: ok. 6 m. Osowa Góra (20,9 km). Spad ok.: 4 m. Prześwit pod mostem drogowym w dolnej głowie śluzy na wysokości ok. 3,8 m.
Prądy (20 km). Spad ok.: 4 m. Prześwit pod mostem drogowym w dolnej głowie śluzy na wysokości ok. 3,8 m.
Czyżkówko (15,95 km). Spad ok.: 7,5 m. Prześwit pod kładką techniczną: 7,44 m. Wybudowana w latach 1908-1915. Posiada dwa zbiorniki oszczędnościowe, których opróżnianie czy napełnianie jest widoczne podczas śluzowania. Wykorzystanie zbiorników pozwalało na oszczędność wody.
Okole (14,8 km). Spad ok.: 7,5 m. Prześwit pod kładką techniczną: 6,84 m. Wybudowana w latach 1908-1915. Tu kręcone były odcinki serialu „Czterej Pancerni i Pies” – jej wrota posłużyły jako scenografia do wysadzenia tamy. Znana jest również scena z rozbiciem „Rudego” i odrzuceniem wieży czołgowej. Od 2010 r. wieżę czołgową można podziwiać na skarpie nad śluzą.
Miejska (12,44 km). Parametry techniczne: 57 m długości, 9,4 m szerokości, spad ok. 3,3 m, wysokość kładki przy WWŻ 3,79 m. Śluza konstrukcji ceglanej, przebudowana w l. 1905-1913.
Czersko Polskie (1,43 km). Parametry techniczne: 115 m długości, 12 m szerokości nad progiem dolnym przy NWŻ: 3,5 m, max spad: 5,28 m wysokość mostu drogowego przy WWŻ: 5,57 m. Śluza w 2002 r. zastąpiła wysłużoną XIX wieczną śluzę Brdyujście.
Przegalina (936 km Wisły). Parametry techniczne: długość 188 m, szerokość 11,9 m. Wejście na Martwą Wisłę – szlak do Gdańska i Górek Zachodnich. Znajdują się tu obecnie dwie śluzy. Pierwsza (północna) została wybudowana w 1895 r., a w 1992 została wyłączona z eksploatacji. W 1981 r. oddano do użytku drugą, nowoczesną i dużo większą śluzę (południową). Za wejściem do śluzy znajduje się basen portowy należący do RZGW. Wspólnie z portem rzecznym w Przegalinie stanowi węzeł wodny Przegalina. Śluza zabezpiecza przed powodziami części Gdańska położone nad Martwą Wisłą. W 2012 r. zbudowano nad śluzą zwodzony most, likwidując kolejną barierą dla jachtów z masztami na szlaku wodnym Gdańsk-Zalew Wiślany.
Gdańska Głowa (0,25 km). Parametry techniczne: długość 61 m, szerokość 12,50 m. Most obrotowy, otwierany na żądanie – wysokość zamkniętego mostu przy średniej wodzie 9,58 m, przy wysokiej wodzie 7,08 m. Ciekawy zabytek hydrotechniki. Śluza powstała w 1895 r., dziedzicząc nazwę po twierdzy „Gdańska Głowa”. Budowla otworzyła Szkarpawę dla żeglugi. Oprócz wrót zamykających, Gdańska Głowa ma wrota przeciwpowodziowe. W okresie wysokich stanów wody na Wiśle śluza Gdańska Głowa (podobnie jak Przegalina i Biała Góra) jest zamykana na stałe, do czasu ustabilizowania Wisły na bezpiecznym poziomie.
Biała Góra (0,41 km). Parametry techniczne: długość 57 m, szerokość 9,53 m. Kompleks budowli hydrotechnicznych rozdzielających wody Wisły i Nogatu. Historia śluzy sięga XVI w., kiedy to mieszkańcy Gdańska oraz Elbląga dążyli do regulacji nurtu obu rzek. System śluz składa się z tzw. śluzy Wielki Upust (regulującej poziom wody w Nogacie), śluzy komorowej (regulującej przepływ wód z Wisły do Nogatu), małej śluzy w ujściu Liwy do Nogatu (nieużytkowana). W 2012 r. przy śluzie powstała nowoczesna przystań żeglarska.
Szonowo (14,50 km). Parametry techniczne: długość 57,33 m, szerokość 9,58 m. Śluza, wraz z nowo zbudowaną elektrownią o mocy 0,5 MW, leży na przedmieściach Malborka i jest typową śluzą kaskady Nogatu. Otwierana jest ręcznie, a jej konstrukcja przypomina konstrukcje pozostałych śluz na Nogacie – w Rakowcu i Michałowie. Podczas budowy stopnia wodnego w latach 30., nie zapomniano o migracji ryb. Przy każdym jazie wybudowano tzw. przepławkę. Śluzy stanowią nie lada atrakcję
Rakowiec (23,95 km). Parametry techniczne: długość 56,64 m, szerokość 9,57 m. Kolejna na Nogacie śluza i elektrownia wodna. Stopień został wybudowany w latach 1914-1916. Jeszcze przed wojną doposażono go w elektrownię wodną.
Michałowo (38,59 km). Parametry techniczne: długość 57,01m, szerokość 9,54 m. Ostatnia śluza na Nogacie. Stopień budowany w latach 1912-1915. Od niedawna, na Michałowie, funkcjonuje mała elektrownia wodna z trzema turbinami, o łącznej mocy 0,5 MW.