To druga pod względem długości rzeka płynąca w Polsce i najdłuższa śródlądowa droga wodna w kraju. Rzeka ma 854,3 km długości, w tym 742 km w Polsce. Odra przepływa przez województwa: śląskie opolskie, dolnośląskie, lubuskie, zachodniopomorskie. Wspólnie z Kanałem Gliwickim tworzy Odrzańską Drogę Wodną, która jest elementem europejskiego systemu dróg wodnych i wchodzi w skład MDW E30.
Na odcinku blisko 180 km Odra stanowi granicę państwową pomiędzy Polską a Niemcami. Odcinek ten administrowany jest wspólnie, przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie (Polska) i przez Dyrekcję Wodno-Żeglugową Wschód z siedzibą w Magdeburgu, jednostka terenowa – Urząd Wodno-Żeglugowy Eberswalde (Niemcy).
Odra w swoim górnym odcinku jest uregulowana. W jej górnym odcinku zbudowano 25 śluz. Prace nad ujarzmieniem jej żywiołu prowadzono od XVIII wieku, a właściwą regulację rozpoczęto w 1819 roku.
Odra na odcinku stanowiącym fragment MDW E70 łączy się między innymi: na 553,4 km z kanałem Odra-Sprewa, na 617,6 km daje możliwość wpłynięcia na drogę wodną Wisła-Odra, na 667,2 km jest połączona z kanałem Odra-Hawela. Zarówno Droga Wodna Szprewa-Odra jak i Hawela-Odra łączą Odrę z Berlinem.
Na odcinku między Kostrzynem nad Odrą (617,6 km) a Hohensaaten (667,2 km – wejście do kanału Odra-Hawela) rzeka jest uregulowana ostrogami.
Odra na opisywanym 49,6 kilometrowym odcinku tj. od Kostrzyna nad Odrą do Hohensaaten w Niemczech, należy do III klasy dróg żeglownych, co czyni z niej arterię komunikacyjną, którą mogą wykorzystywać jednostki o ładowności do 1.000 ton.
Głębokość. Przepływy i głębokości rzeki nie są stałe i wynoszą od około 100 cm do nawet 250 cm, w zależności od miesiąca i roku. Wynikają głównie z ilości opadów. Maksima notuje się także podczas roztopów. Przeważnie maksima występują w marcu i kwietniu, zaś minima w miesiącach letnich. Na Odrze liczba dni nawigacyjnych jest zmienna i wynosi od 250 do 365 dni w roku.
Szerokość. Opisywany odcinek charakteryzują znaczne szerokości dna koryta (około 80 m), że zmieniającym się nurtem i licznymi mieliznami. Utrudnienia dla żeglugi stwarzają przemiały, które powstają przy ujściu Warty. Odra jest uregulowana, ale stan zabudowy regulacyjnej oraz zmieniające się głębokości oraz szerokość szlaku niekorzystnie wpływa na stabilizację warunków żeglugowych. Brak robót utrzymaniowych spowodował, że nastąpiła daleko posunięta renaturyzacja Odry.
Linie wysokiego napięcia, mosty i promy. Z uwagi na utrzymywanie opisywanego fragmentu Odry jako śródlądowej drogi wodnej III klasy, nie występują na niej linie wysokiego napięcia poniżej dopuszczalnej wysokości ponad poziom wody WWŻ (najwyższej wody żeglownej) 12 m. Na opisywanym odcinku nie występują mosty ani promy. W Gozdowicach, na 645 km, od kwietnia do października kursuje prom Bez Granic.
Roślinność. Płynąc Odrą nie napotkamy na trudności żeglugowe związane z roślinnością wodną.
Cumowanie. Nad opisywanym odcinkiem Odry nie ma wielu miejsc postojowych. U ujścia Warty znajduje się port w Kostrzynie (617,6 km). Dodatkowe miejsca dla postoju nocnego mieszczą się zarówno po stronie polskiej, jak i niemieckiej, między innymi na 617 i 625 km. Na 623,7 km, w Kaleńsku, mieści się oznakowany postój dla statków sportowych i turystycznych. Na 632 km w miejscowości Kienitz, znajduje się marina.