Polski odcinek MDW E70 obejmuje teren województw: zachodniopomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, stanowiących prawie 41% powierzchni Polski i zamieszkiwanych przez ok. 31% ludności kraju.
Potencjał gospodarczy wzdłuż polskiego odcinka MDW E 70 charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem społecznym i gospodarczym. W rejonie MDW E 70 znaczącymi sektorami przemysłu są: motoryzacyjny, meblarski, drzewny, celulozowo-drzewny, drzewno-papierniczy, elektroniczny, chemiczny, tekstylny, budowlany, elektromaszynowy, elektrotechniczny, stoczniowy, petrochemiczny, mineralny i poligraficzny.
Wzdłuż MDW E 70 zlokalizowane są dwie linie kolejowe: nr 203 (w relacji Kostrzyn – Piła) i linia kolejowa nr 18 (w relacji Piła – Bydgoszcz). Równolegle do MDW E 70 zlokalizowane są dwie drogi krajowe: nr 22 (od polsko–rosyjskiego przejścia granicznego w Grzechotkach do przejścia granicznego do Niemiec w Kostrzynie) i nr 10 łącząca aglomeracje: szczecińską, bydgosko-toruńską oraz warszawską.
W rejonie MDW E70 znajdują się dwa lotniska pasażerskie, które w 2019 roku obsłużyły: Gdańsk Rębiechowo – 5.363 tys. pasażerów i Bydgoszcz – 425 tys. pasażerów oraz kilka lotnisk lokalnych i sportowych nierealizujących regularnych lotów, m.in. w: Gorzowie Wielkopolskim, Pile, Bydgoszczy (Biedaszkowo i Szwederowo), Grudziądzu, Malborku (Królewo Malborskie) i Elblągu.
Istniejące specjalne strefy ekonomiczne oraz parki przemysłowe i technologiczne sprzyjają napływowi kapitału zagranicznego i systematycznemu zwiększaniu udziałów w rynku powierzchni magazynowych.
Spośród funkcjonujących w Polsce 14 specjalnych stref ekonomicznych z obszarem MDW E70 związane są trzy strefy:
W otoczeniu polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 położonych jest ponad 110 miejscowości, które mogą wykorzystać turystycznie walory, które generuje bliskość rzeki lub kanału i ok. 18, które mogą pełnić różne funkcje transportowe związane z MDW E70, w tym:
Dla osiągnięcia tych celów konieczne są działania na rzecz poprawy dostępności drogowej i kolejowej oraz rozbudowy infrastruktury technicznej w wymienionych miejscowościach. Obecnie praktycznie funkcjonują tylko porty w Bydgoszczy i w Elblągu oraz przeładowujące kruszywa (Solec Kujawski, Chełmno i Grudziądz).
Porty w Kostrzynie nad Odrą, Gorzowie Wlkp., Drezdenku, Krzyżu, Czarnkowie, Ujściu, Nakle nad Notecią, Bydgoszczy, Malborku i Elblągu powinny pełnić funkcje centrów logistycznych dla rolnictwa.
W Bydgoszczy realizowany jest Program kompleksowej rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego. Powstają przystanie turystyczne, sieć tramwajów wodnych, obiektów rekreacji i sportów wodnych. Na Program Rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego realizowanego od lat 90. wieku składa się 169 projektów inwestycyjnych o wartości ok. 220 mln złotych[2].
Niezwykle ważnym elementem infrastruktury pobudzającej potencjał gospodarczy MDW E70 będzie Węzeł logistyczny Bydgoszcz, składający się z Platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski, opartej w dużej mierze o śródlądowy port rzeczny nad Wisłą i integrującej transport drogowy, kolejowy, wodny oraz lotniczy wraz z zapleczem logistycznym oraz Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, pełniącego rolę „suchego portu”. Obie inwestycje z racji dogodnego położenia względem najważniejszych szlaków transportowych (drogi wodne E40 i E70, drogi A1, S5 i S10 oraz linie kolejowe nr 18, 131 i 201) stworzą dogodne warunki do rozwoju portów morskich w Gdańsku i Gdynia, a także docelowo dla portu w Elblągu.
Nad Martwą Wisłą w rejonie aglomeracji trójmiejskiej wskazana jest restrukturyzacja terenów portowo-przemysłowych. Port w tym rejonie obsłużyłby m.in. Rafinerię Gdańską.
Rozbudowana i zmodernizowana zostanie infrastruktura portu morsko–rzecznego w Elblągu. W 2023 ma zostać zakończona budowa kanału przez Mierzeję, a wraz z nim budowa nowej obrotnicy i pogłębiony tor wodny w Porcie Morskim w Elblągu. W ramach rewitalizacji MDW E40 mają zostać podniesione parametry drogi wodnej łączącej – przez Kanał Jagielloński i Szkarpawę – elbląski port z Portem Gdańsk.
Działaniem aktywizującym strefę wzdłuż MDW E70 będzie rozwój turystyki, w tym przede wszystkim turystyki wodnej opartej o sieć portów i przystani, które powinny stać się zintegrowanym produktem turystycznym. Ważnym elementem będzie również budowa systemu ścieżek rowerowych, szlaków jazdy konnej i turystyki samochodowej, rewitalizacja przestrzeni miejskich nad rzekami oraz poszerzenie oferty sektora agroturystycznego (promocja ekologicznych i tradycyjnych form gospodarki rolnej w dolinach Warty, Noteci, dolnej Wisły i Żuław, jako uzupełnienia oferty dla turystów.
Należy zadbać też o konserwację i udostępnianie zasobu walorów przyrodniczych i kulturowych poprzez tworzenie systemu lokalnych organizacji turystycznych oraz innych organizacji pozarządowych mających na celu działanie na rzecz dziedzictwa naturalnego i kulturowego.
[1] Międzynarodowa Droga Wodna E70 – odcinek polski; Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego; Gdańsk 2014.
[2] Program Rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego; Stanisław Wroński, Miejska Pracownia Rewitalizacji, Bydgoszcz 2011.