Brda jest największym dopływem dolnej Wisły. Ma 238 km długości, z których 15 km skanalizowanego odcinka ujściowego – od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia Brdy do Wisły stanowi część MDW E70. Na tym odcinku głębokość rzeki dochodzi do 3-4m, ale dla bezpiecznej żeglugi przyjmuje się głębokość 1,5 m. Brda jest rzeką II klasy żeglowności. Szerokość tego odcinka wynosi od 40 do 50 m, z czego 20-35 m pozwala na bezpieczną żeglugę. W centrum miasta przystosowane brzegi rzeki wyposażone są w ucha cumownicze, a gdzieniegdzie polery i pachoły.
Na tym odcinku znajdują się dwie śluzy: Czersko Polskie, która w 2002 roku zastąpiła wysłużoną śluzę Brdyjuście oraz Śluza Miejska. Śluza Czersko Polskie ma 115 m długości i 12 szerokości, a Miejska wymiary typowe dla całej MDW E70, czyli 57 m długości i 9 m szerokości. Brdą przepływamy pod ponad 20. obiektami: kilkunastoma mostami, kilkoma liniami energetycznymi oraz rurociągami. W Bydgoszczy jest sporo klubów wodniackich i miejsc do cumowania.
Bydgoszcz jest największym miastem nad polskim odcinkiem MDW E70 i jednocześnie ma najbardziej nadwodny charakter. Brda tętni zdarzeniami adresowanymi do miłośników sportów i turystyko wodnej: spływami kajakowymi, zawodami pływackimi (Triathlon Bydgoski, Ice Swimming Bydgoszcz Festival, Wody Bydgoskie), wioślarskimi (Wielka Wioślarska o Puchar Brdy) imprezami rozrywkowymi i kulturalnymi (Ster na Bydgoszcz, Rzeka Muzyki, letnie spektakle nad Brdą, Piknik na Wyspie Młyńskiej). Wrażenie robią architektoniczne perełki oglądane z wody: Przystań Bydgoszcz, Szklane spichrza czy Opera Nova.
Bydgoszcz można poznawać z wody, korzystając z rejsów dwiema liniami Bydgoskiego Tramwaju Wodnego, obsługiwanych przez statki Słonecznik I oraz Słonecznik II o napędzie elektrycznym. Każdy z nich zabiera 28 pasażerów. Rejs linią Staromiejska trwa 60-70 minut podczas których mijamy m.in. Bydgoską Katedrę, Operę Nova, Wyspę Młyńską, dawną śluzę trapezową, śluzowanie na śluzie miejskiej). Rejs linią Słoneczną ok. 45 minut i pozwala na obejrzenie byłych obiektów Zakonu Bernardynów, Wyspy Młyńskiej i Śluzy Miejskiej.
Na odcinku 100 metrów (13,55-13,65 km) płyniemy pod trzema łukowymi mostami kolejowymi. Kilometr dalej pod mostami drogowymi: im. Królowej Jadwigi (12,8 km) – jedynym mostem, który przetrwał II wojnę światową bez uszkodzeń i nowoczesny most tramwajowy im. Władysława Jagiełły.
Przepływamy Śluzę Miejską (12,4 km), gruntownie przebudowaną w latach 2014-16, ok której znajduje się też odrestaurowana, ale nieczynna, eksperymentalna śluza trapezowa – niepodobna do żadnej innej. Warto zapoznać się z tym obiektem.
Następny odcinek to okolice Wyspy Młyńskiej (12,4-11,7 km) – reprezentacyjne miejsce Bydgoszczy. Po jednej stronie nowoczesna bryła Opery Nova, po drugiej Wyspa Młyńska z kompleksem Młynów Rothera z połowy XIX wieku, XV wieczną Katedrą Bydgoską oraz obiektem Przystani Bydgoszcz. Kompleks Przystani Bydgoszcz zawiera obiekty hotelowe, restauracyjne, sportowe i przystań na ok. 100 jednostek. Cały obiekt jest dostosowany do architektonicznego i urbanistycznego przesłania, że znajdujemy się w mieście wodniackim, zwanym często Wenecją Bydgoską.
Dalej przepływamy pod mostem Jana Kiepury, mostem im. Jerzego Sulimy-Kamińskiego, przy którym zwisa nad rzeką rzeźba „przechodzącego przez rzekę”, a na 11 km mijamy most na Trasie Uniwersyteckiej z potężnymi pylonami wysokimi na 63 metry.
Na długości 1 km (11,3-10,2 km) rozlokowane są klubu wioślarskie, stąd duża liczba trenujących zawodników na wodzie. Przed opuszczeniem Brdy (2,1-1,8 km) mijamy przystanie żeglarskie kilku klubów, przy którym można zacumować.
Brdę i drogę wodną łączącą Odrę z Wisłą opuszczamy śluzą Czersko Polskie. Śluzowanie zajmuje ok. 15 minut, pozwalając pokonanie poziomów do 5,28 m. Obok śluzy jest jaz o tej samej nazwie.