Odra jest drugą co do długości rzeką w Polsce (854 km), ale trzecią jeśli liczymy bieg rzeki w granicach naszego kraju (742 km). Odcinek należący do MDW E70 ma długość ok. 50 km i jest drogą wodną III klasy – zaczyna się od połączenia z kanałem Odra-Hawela (667,6 km) a kończy na ujściu Warty do Odry (617,6 km).
Warto zboczyć na kanał Odra-Hawela, choćby po to, by zobaczyć zbudowaną w 1934 roku podnośnię windową Niderfinow, która pozwala statkom pokonać 36. metrową różnicę poziomów w ciągu 5 minut. Obok budowana jest podnośnia, o ponad czterokrotnie większej ładowności od dotychczasowej (3.000 zamiast 700 ton). Jej oddanie jednak znacznie się opóźnia.
Ok. 3 km od połączenia z kanałem Odra-Hawela, w odległości ok. 2 km od Odry znajduje się Góra Czcibora, a na niej pomnik upamiętniający bitwę pod Cedynią z 972 roku – w której wojska Mieszka I dowodzone przez jego brata Czcibora pokonały rycerzy Hodona.
Na tym odcinku Odry jest niewiele miejsc do postoju. Na 632 km, po stronie niemieckiej znajduje się marina w miejscowości Kienitz, a na 623,7 km oznakowany postów dla łodzi sportowych i turystycznych w Kaleńsku. Na północny-zachód od Kaleńska znajduje się największe nagromadzenie starorzeczy Odry, noszących nazwę Kaleńskich Kanałów. Znajduje się tu też Przystań Pasażerska.
W Kostrzynie nad Odrą znajduje się ujście Warty do Odry. Ów obszar stanowi część Parku Narodowego „Ujście Warty”.
Sam Kostrzyn nazywany jest czasem „polską Hiroszimą”, gdyż był najbardziej zniszczonym podczas II wojny światowej miastem na terenach dzisiejszej Polski. Najcenniejszym zabytkiem są pozostałości po twierdzy Kostrzyn: części murów i bastiony Król, Filip i Brandenburgia. Z Kostrzyna można udać się – np. rowerami – na „Szlak Zakonów Cysterskich”, podążając śladami templariuszy i joannitów.