W dniu 17 października 2022 r. w Warszawie odbyło się posiedzenie Międzywojewódzkiego Zespołu ds. MDW E70 oraz przedstawicieli administracji państwowej związanej z gospodarką wodną i żeglugą śródlądową.
Cel spotkania było omówienie ram współpracy administracji samorządowej i państwowej w zakresie likwidacji barier tzw. „wąskich gardeł” na polskim odcinku MDW E70 oraz określenie działań zmierzających do przewrócenia żeglowności i gospodarczego wykorzystania dróg wodnych w Polsce.
Przedstawiono bieżące działania planistyczne w zakresie sektora żeglugi śródlądowej, w tym prace nad Krajowym Programem Żeglugowym 2030, Wieloletnim Programem pn. „Gospodarowanie zasobami wodnymi w Polsce” oraz planami dot. użeglowienia Wisły i Odry.
W dalszej części dyskusji rozmawiano o przygotowanej przez partnerów MDWE 70 liście tzw. „wąskich gardeł” na połączeniu wodnym Odra – Wisła – Zalew Wiślany. Wśród najważniejszych utrudnień na tym szlaku wskazano m.in. zarastanie dna koryta i zawężanie szlaku żeglugowego roślinnością wodną, przemiały, płycizny, zniszczone ostrogi, remonty śluz i mostów.
Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury przedstawili założenia dokumentu Koncepcja zagospodarowania polskiego odcinka MDW E70. Planowany dokument, jest jednym z kamieni milowym realizacji Celu szczegółowego 3 Rozwój partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju dróg wodnych w projekcie KPŻ 2030. Dokument ten w swej zwartości powinien zawierać diagnozę stanu obecnego wraz z inwentaryzacją oraz zakres planowanej rewitalizacji infrastruktury ze szczególnym uwzględnieniem możliwości jej wykorzystania do żeglugi turystycznej i rekreacyjnej. Opracowanie koncepcji będzie wymagać również wykonania analiz ekonomicznych wpływu MDW E70 na rozwój społeczno-gospodarczy o charakterze regionalnym, a także przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanych działań. Efektem końcowym jest opracowanie dokumentu rządowego określającego strategię rewitalizacji MDW E70.